איום חדירה של מתחרים חדשים (מודל פורטר)

גורם ראשון שמשפיע על אטרקטיביות הענף

הקדמה

במאמר הקודם כתבתי על המבנה של מודל פורטר שעוזר לנו לבחון את האטרקטיביות בענף. במאמר הזה נתמקד בגורם הראשון בתוך המודל של פורטר שיכול לעזור לנו להבין האם הענף אטרקטיבי ורווחי והאם כדאי לנו להיכנס אליו.

 איום חדירה של מתחרים חדשים

גורם זה, עוזר לנו לבחון האם יהיה קל למתחרים חדשים להיכנס לענף שבו אנחנו רוצים לפעול או פועלים. העיקרון ברור, ככל שיהיה יותר קל למתחרים חדשים להיכנס לענף, כך תעלה התחרות.

וככל שיהיו יותר מתחרים בענף, ההיצע גדל והאטרקטיביות של הענף תרד. זאת אומרת שהשאיפה שלנו היא שיהיה כמה שיותר קשה למתחרים חדשים להיכנס לענף.

מחסומי כניסה

ככל שיהיו יותר מחסומי כניסה בענף שיקשו על מתחרים חדשים להיכנס.

איום החדירה של מתחרים יהיה נמוך יותר והאטרקטיביות של הענף תהיה גבוהה יותר. על פי הגורם הראשון במודל פורטר.

מחסומי הכניסה משופעים ממספר גורמים שונים שעליהם אפרט:




יתרון לגודל – מצב שבו קיים בענף ארגון גדול יותר שנהנה מעדיפות על פני ארגון קטן מעצם היותו גדול מה שיכול להוביל למחירי ספקים זולים יותר. וכך לארגון קטן יהיה יותר קשה להתחרות מולו במחירים.

בנוסף כאשר קיים ארגון גדול יותר בענף, הוא מוכר יותר יחידות מהמוצרים ונהנה מעלות שולית פוחתת שבאה כתוצאה מהעלות הקבועה שיורדת עם הגברת המכירות. זאת אומרת שארגון גדול יכול למכור יחידת מוצר במחיר יותר נמוך מארגון קטן.

בשורה התחתונה, למתחרה חדש יהיה קשה יותר לחדור לענף שבו נמצא ארגון גדול בעל שליטה בענף, ואם יהיה ארגון שיחליט בכל זאת להיכנס לענף הוא ייאלץ להשלים עם העובדה שהוא הולך להיות יקר יותר.

עלויות מעבר – במקרה שהלקוחות יצטרכו לשלם על עלויות מעבר בין מתחרים שונים בענף. יהיה להם יותר קשה לבצע את המעבר מארגון לארגון וכך יהיה קשה יותר לחברות חדשות להתחרות בחברות ותיקות שמחזיקות לקוחות טובים. עלויות מעבר יכולות להיות בכמה תצורות: עלויות כספיות, עלויות פסיכולוגיות, סיכון, עלויות הכרוכות הזמן או מאמץ וכ'ו.

בשורה התחתונה, ככל שיהיו עלויות מעבר גדולות יותר בענף, יהיה יותר קשה למתחרים להיכנס אליו וכך הענף יהיה אטרקטיבי יותר.

יכולת בידול – כאשר קיים מותג בענף בעל נאמנות חזקה של הלקוחות למוצר שהוא מספק, יהיה יותר קשה למתחרים חדשים לשבור את הנאמנות של הלקוחות למותג החזק. מתחרים חדשים ידרשו להשתמש באמצעים אגרסיביים על מנת לשבור את הנאמנויות למותגים הקיימים ולהעביר את הצרכנים אליהם.

בשורה התחתונה, בענף שבו קיים מותג חזק מבודל ואיכותי, יהיה יותר קשה למתחרים חדשים לחדור אליו. וכך הענף יהיה אטרקטיבי יותר. מצב של בידול חזק קורה בדרך כלל בענפים שמספקים מוצרים/שירותים מורכבים יותר.

אם ניקח את תחום המאפיות, מאוד קשה לבדל את המוצר ממתחריו. לעומת זאת תיקחו את ענף הייעוץ משכנתאות, במצב כזה יהיה יותר קל לבדל את המותג.

דרישות הון – בענף שבשביל להיכנס אליו דרושות השקעות פיננסיות גדולות, חסמי הכניסה יהיו גדולים יותר, משמע פחות מתחרים יוכלו להיכנס לענף. זאת אומרת ענף אטרקטיבי.

לדוגמא: מספרה, בשביל לפתוח מספרה לא דרושות השקעות פיננסיות גדולות או לפחות לא השקעות שלא ניתן להשיג דרך הבנק. לעומת זאת אם נרצה להקים סטארט אפ בתחום אבטחת מידע, יהיה הרבה יותר קשה מכיוון שעלויות ההקמה פה מאוד גבוהות.

נגישות צינורות ההפצה – בענף שבו צינורות ההפצה תפוסים על יהיה הארגונים הגדולים, יהיה יותר קשה לארגון חדש להתחרות בהם. לדוגמא, חברת אסם שמשווקת מוצרים בסיטונאות לסופרים הגדולים, הסופרים משמשים ציבור הפצה למוצרים של אסם. קיים הסכם בין הסופרים לאסם שמסכם היכן ימוקמו המוצרים של אסם בסופר.

במקרה כזה, גם אם תבוא חברה חדשה המספקת מוצרים דומים לאסם, היא עדיין לא תקבל את המיקום על מדף כמו המוצרים של אסם. כלומר, קיים יתרון גדול לאסם, לנגישות ולכוח שיש לה בתוך צינורות ההפצה.

בנוסף, ככל שצינורות ההפצה מורכבים יותר בענף, כך יהיה קשה יותר למתחרים חדשים להיכנס לענף מה שיוביל לאטרקטיביות גבוהה יותר בענף.

מדיניות ממשלתית – בתחום שבו קיימות הגבלות וחסמים ממשלתיים כמו כגון: דרישות רישוי, תקנים לבדיקת מוצרים, תקנות בטיחות וכו'. יהיה קשה יותר למתחרים לחדור לשוק וכך הענף יהיה אטרקטיבי יותר.
לדוגמא, אם תרצו לפתוח מכללה פרטית תצטרכו קבלת היתר/הסמכה מהמועצה להשכלה גבוהה.

פטנטים – כאשר קיים ארגון גדול בענף שמחזיק בקניין ייחודי (פטנט) שמקנה לו יתרון תחרותי בשוק, יהיה יותר קשה למתחרים חדשים להיכנס לענף וכך הענף יהיה אטרקטיבי יותר.

לסיכום

המטרה שלנו היא שיהיו כמה שיותר מחסומי כניסה בענף שלנו, כדי להפחית ככל שניתן כניסה של מתחרים חדשים לשוק. נסו לבחון את השוק על פי הפרמטר: "איום חדירה של מתחרים חדשים". נתחו את הענף על פי כל הקטגוריות המפורטות למעלה. תדרגו בסולם מספרי, כמה קשה לחדור לענף שלכם.

המשיכו לעקוב אחרי המאמרים הבאים שאני מעלה בהמשך לניתוח הסביבה העסקית על פי מודל פורטר.
רוצים שנעזור לכם לנתח את אטרקטיביות הסביבה העסקית שלכם? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו.
רוצים לקבל מאמר/סרטון חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »