איום של מוצרים תחליפיים (מודל פורטר)

הגורם הרביעי שמשפיע על אטרקטיביות הענף

הקדמה

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם הרביעי במודל שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם הרביעי הוא איום של מוצרים תחליפיים.

איום של מוצרים תחליפיים

גורם זה עוזר לנו לבחון האם קיימים בענף מוצרים שיכולים לתת את אותו מענה שהמוצר שלי נותן ובכך להוות עבורי מתחרה פוטנציאלי. לדוגמא, אם אני מספק שירותי ייעוץ משכנתאות ובענף קיימת מערכת אוטומטית שיכולה לתת מענה זהה ללקוחות הפוטנציאלים שלי. האטרקטיביות בענף לא תהיה גבוהה.

העיקרון הוא: ככל שיהיו יותר מוצרים תחליפיים בענף, מוצרים שעונים על פתרון זהה כמו שלי, הענף יהיה פחות אטרקטיבי. השאיפה שלנו היא להיכנס לענף שבו שבו אין הרבה מוצרים תחליפיים שעונים על הצרכים של הלקוחות הפוטנציאלים שלנו.

איך נדע אם יש הרבה תחליפים בענף

תחליפים זולים או איכותיים יותר – כאשר קיימים תחליפים זולים יותר או איכותיים יותר מהמוצר שאתם מספקים.

הלקוחות הפוטנציאלים יעדיפו לרכוש את המוצרים התחליפיים. והענף יהיה פחות אטרקטיבי.

במילים אחרות, במצב שבו לתחליף יש היתרון יחסי על המוצר או השירות שלכם, הוא עלול להוות איום עבורכם.

תתחילו לבדוק האם קיימים מוצרים תחליפיים בענף שלכם.

לדוגמא

המטרה של רכב היא להעביר את הצרכן מנקודה A ל B. גם המטרה של רכבת היא להעביר אנשים מנקודה A ל B. במצב שבו יהיה יותר משתלם ונוח לצרכן לנסוע ברכבת, יתכן ששוק הרכבים יצטמצם במידה מסוימת.

זה יקרה רק אם לנסיעה ברכבת יהיה יתרון גדול יותר מנסיעה ברכב. לדוגמא, אם הממשלה תצא בפרויקט ענק שבו היא תפתח את תשתיות הרכבות ותיצור רכבות קלות שנוסעות בתוך העיר.

משימת סיכום

המטרה שלנו היא שיהיו כמה שפחות מוצרים תחליפיים. כלומר מוצרים שיכולים לענות על אותו הצורך כמו של המוצר שלנו. השאיפה שלנו היא להפחית ככל שניתן את יכולת התחרות העתידית הפוטנציאלית בענף.

נסו לבחון את השוק על פי הפרמטר הרביעי: "איום מצד מוצרים תחליפיים". נתחו את הענף לפי הגורמים שעלולים ליצור איום מצד מוצרים תחליפיים. תדרגו בסולם כמותי מ1 עד 5 עד כמה קיימים מוצרים תחליפיים בענף שלכם. תקבלו החלטות חכמות להמשך הפעילות העסקית בענף.

המשיכו לעקוב אחרי המאמרים הבאים שאני מעלה בהמשך לניתוח הסביבה העסקית על פי מודל פורטר.
רוצים שנעזור לכם לנתח את אטרקטיביות הסביבה העסקית שלכם? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו.
רוצים לקבל מאמר/סרטון חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »