כוח המיקוח של הספקים (מודל פורטר)

הגורם השני שמשפיע על אטרקטיביות הענף

הקדמה

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם השני במודל שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם השני הוא כוח המיקוח של הספקים בענף.

כוח המיקוח של הספקים

גורם זה עוזר לנו לבחון האם הספקים שולטים בשוק. ספקים יכולים: חומרי גלם, רכיבים, שירותים או כוח של העבודה. העיקרון הוא: ככל שיהיה יותר כוח לספקים בענף, הענף יהיה פחות אטרקטיבי. השאיפה שלנו היא להיכנס לענף שבו כוח המיקוח של הספקים יהיה נמוך.

איך נדע אם יש כוח לספקים

ספקים גדולים וחזקים – בענף שבו נמצאים ספקים גדולים בעלי השפעה, יכולת המיקוח שלהם אל מול העסקים והחברות תהיה גדולה יותר. הענף יהיה פחות אטרקטיבי.

מיעוט ספקים בענף – כאשר יש מיעוט של ספקים בענף וקיים ביקוש גדול בשוק למוצרי הספקים, כוח המיקוח של הספקים יהיה גבוה יותר. הענף יהיה פחות אטרקטיבי.


מוצר ייחודי – במצב שבו יש בענף ספק בעל מוצר ייחודי או שונה שקריטי להצלחת הארגון יהיה כוח מיקוח גדול יותר בענף. הענף לא יהיה אטרקטיבי.

תקשורת ישירה – היכולת של הספק להגיע ישירות ללקוח הקצה ולמכור לו ללא צורך בגורמי ביניים שיתווכו ביניהם. במצב כזה כוח המיקוח יהיה גבוה.

דוגמא

לדוגמא, חנות ספורט. אם היבואן של נייקי שבמקרה הזה הוא הספק של החנות, יחליט שהוא לא מספק את מוצרים לחנות. יהיו לקוחות שלא יגיעו מלכתחילה לחנות בגלל שאין שם מוצרים של נייקי, וכך בעל העסק עלול להפסיד הרבה כסף. במצב כזה כוח המיקוח של הספק (נייקי) גבוה מכיוון שמדובר גם בספק גדול וחזק וגם עם מוצר ייחודי.

בנוסף, במצב שבו יהיה מיעוט של ספקים בשוק, כוח המיקוח שלהם יהיה גבוה והם יוכלו להחליט עם מי לעבוד, בכמה למכור, האם להוריד את האיכות של המוצרים ובקיצור הם ישלטו בשוק.

משימת סיכום

המטרה שלנו היא שכוח המיקוח של הספקים יהיה כמה שיותר נמוך בענף שלנו, כדי להפחית ככל שניתן את יכולת השליטה שלהם בעסק/בחברה שלנו. נסו לבחון את השוק על פי הפרמטר: "כוח המיקוח של הספקים". נתחו את הענף על פי כל הקטגוריות המפורטות למעלה. תדרגו בסולם מספרי, כמה כוח יש לספקים בענף שלכם.

המשיכו לעקוב אחרי המאמרים הבאים שאני מעלה בהמשך לניתוח הסביבה העסקית על פי מודל פורטר.
רוצים שנעזור לכם לנתח את אטרקטיביות הסביבה העסקית שלכם? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו.
רוצים לקבל מאמר/סרטון חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »