מודל SWOT בעסקים

איך להשתמש במודל לקידום עסק

הקדמה

בעולם העסקי יש מגוון גורמים המשפיעים על הארגון שלנו. חלקם פנימיים (בתוך הארגון) וחלקם חיצוניים (מחוץ לארגון). מודל SWOT עוזר לנו לנתח את הסביבה העסקית שלנו. ובכך מפחית את אי הוודאות ועוזר לנו לקבל החלטות חכמות יותר ולבצע פעולות נכונות יותר.

מרכיבי הסביבה החיצונית

הסביבה החיצונית של הארגון מלאה בגורמים שונים העלולים להשפיע באופן ישיר על רווחיות הארגון, על הצלחת הארגון והשפעת הארגון. לטוב או לרע, כלומר אנחנו יכולים לזהות הזדמנויות ואיומים הקיימים בסביבה החיצונית.

הזדמנויות – מצבים בסביבה החיצונית שבאמצעותם יכול הארגון להפיק רווח ולייצר מהן יתרון תחרותי. למשל, שוק מתעורר עם דרישות חדשות או טכנולוגיה חדשה שיכולה לשפר את תהליך הייצור.

איומים – מצבים בסביבה החיצונית שעלולים להזיק ליכולתו של הארגון להתחרות. למשל, לקוח ראשי העומד בפני פשיטת רגל או מיסים חדשים שהוטלו בשוקי היעד.

מרכיבי הסביבה הפנימית

כמו הסביבה החיצונית, גם הסביבה הפנימית של הארגון מלאה בגורמים שונים העלולים להשפיע על הארגון באופן ישיר או עקיף.

לטוב או לרע, כלומר אנחנו יכולים לזהות את גם את החוזקות של הארגון וגם את החולשות שלו.



חוזקות – הגורמים המייחדים את הארגון, אשר נותנים לו יתרון תחרותי על מתחריו. חוזקות כוללות משאבים ייחודיים של הארגון, ידע ייחודי ויכולות של הארגון.

חולשות – הגורמים המביאים לנחיתות הארגון ביחס לסביבה החיצונית ומונעים ממנו ליצור יתרון תחרותי. למשל, אסטרטגיה מיושנת תמנע מהארגון לבצע שינויים דרושים כדי לנצל הזדמנויות בהווה.

כדי לשמור על המאמר שיהיה פרקטי ולא עמוס, לא הוספתי דוגמאות לחוזקות, חולשות, איומים והזדמנויות.
אם אתם רוצים לראות דוגמאות יותר מפורטות, תיכנסו לערוץ היוטיוב שלי וחפשו את הסרטון על מודל SWOT.

קבלת החלטות בעזרת המודל

לאחר שזיהינו את החוזקות הפנימיות של הארגון, אנחנו נפעל על מנת להפוך את החוזקה הפנימית של הארגון ליכולת, במטרה להפוך את החוזקה ליתרון בשוק.

אחרי שזיהינו את החולשות הפנימיות של הארגון, אנחנו נפעל על מנת לבטל את החולשה ולהפוך אותה לחוזקה של הארגון. 

לאחר שזיהינו את האיומים החיצוניים של הארגון, אנחנו נפעל על מנת להפוך את האיום להזדמנות עבור הארגון. (ברוב המקרים כאשר האיום בא ממקור חיצוני, אין לנו השפעה על ביטולו המלא).

אחרי שזיהינו את ההזדמנויות החיצוניות של הארגון, אנחנו נשתמש בחוזקות הפנימיות של הארגון על מנת לנצל את ההזדמנות ולמנף אותה לטובת קידום האינטרס העסקי שלנו. 

לסיכום

נתחו את הסביבה העסקית שלכם על ידי המודל. השתמשו במודל בחוכמה על מנת לזהות את הגורמים החיצוניים והפנימיים המשפיעים על הארגון. קבלו החלטות ותבצעו פעולות בהתאם לניתוח שעשיתם. 

מעוניינים שנעזור לכם לנתח את הסביבה העסקית של העסק שלכם על פי מודל SWOT? דברו עם מחלקת הייעוץ והליווי שלנו. רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לווצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »