מדריך מיון העלויות בעסק

חשיבות מיון העלויות בעסק

הקדמה

כמה עולה לכם לספק את המוצר או השירות ללקוח? האם יצא לכם אי פעם לחשב את העלויות בעסק שלכם? אם עדיין לא עשיתם את זה, הגיע זמן ללמוד כיצד למיין ולחשב את העלויות בעסק שלכם. במאמר הזה נלמד למיין ולחשב את העלויות בעסק. כדי לשפוך קצת יותר ודאות בסביבה העסקית שלנו וכדי להתנהל בצורה טובה יותר.

למה צריך למיין עלויות בעסק?

הסביבה העסקית שלנו מלאה  באי ודאות, מה שעלול להוביל את העסק לקריסה או לכל היותר לבעיות באחרות. בדיוק מהסיבה הזאת, החשבונאות הניהולית באה לעשות לנו סדר ולשפוך לנו קצת יותר ודאות בכל הקשור לעלויות בעסק שלנו. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי מיון העלויות בעסק.

היכולת לנתח ולמיין את העלויות בעסק, תעזור לנו לקבוע מחירי מינימום למוצרים/שירותים שאנחנו מספקים, לצפות עלויות עתידיות ובכך להיערך מבחינת תזרים מזומנים עתידי ובהמשך גם תעזור לנו לחשב כמה מוצרים עלינו למכור כדי להגיע לרווח מסוים.

במילים אחרות, בתור בעלי עסקים או מנהלים, אנחנו חייבים להיות בקיאים בנתונים המספריים של העסק. בין הנתונים החשובים ביותר הנמצאים בראש הפירמידה, הם נתוני העלויות בעסק.

סוגי עסקים

העיקרון של מיון העלויות בעסק, דומה בין כלל סוגי העסקים. יחד עם זאת ישנם שינויים בין סוגי עסקים מבחינת המוצרים/השירותים שהם מספקים והאופן שבו העלויות מחושבות.

עסק שמספק מוצר – בעסק שמספק מוצר מוחשי חישוב העלויות צפוי וברור יותר. מכיוון שאנחנו יכולים לאמוד את העלויות הנדרשות לצורך ייצור/סיפוק מוצר המוצר. 


עסק שמספק שירות – לעומת זאת, בעסק שמספק שירות, חישוב העלויות לא תמיד צפוי לנו ולכן אנחנו צריכים לקחת בחשבון שיהיו שינויים קלים בין התחזיות למציאות.

סוגי העלויות בעסק

יש שני שלבים במיון העלויות:
שלב ראשון – חלוקת העלויות לפי קטגוריות: עלות קבועה, עלות משתנה, עלות מעורבת.
שלב שני – חישוב העלות הקבועה, המשתנה והכוללת ליחידה.

עלות קבועה – היא עלות אשר אינה מושפעת משינוי בהיקף אספת המוצר. כלומר, בין אם כמות המוצרים שנספק תגדל ובין אם הכמות תקטן, העלות הקבועה תישאר ללא שינוי. דוגמאות לעלויות קבועות: עלויות שכר עבודה גלובלי, עלויות פחת של רכוש קבוע, עלויות שכירות נכסים, עלות קבלני משנה על פי חוזה קבוע וכו'. 

נחשב את העלות הקבועה ליחידה (AFC) על ידי חילוק סך העלות הקבועה במספר המוצרים/השירותים שאנחנו מספקים. לדוגמא, העלות הקבועה השנתית שלי היא 200,000 ש"ח. על פי תחזיות אנחנו מוכרים בשנה 7,000 מוצרים. כלומר, 200,000/7,000=28.57 ש"ח עלות קבועה פר מוצר.

הנחות יסוד:
כאשר נספק יותר מוצרים/שירותים, העלות הקבועה ליחידה תרד.
לעומת זאת כאשר נקטין את כמות המוצרים/השירותים, העלות הקבועה ליחידה תישאר ללא שינוי.

עלות משתנה – היא עלות אשר מושפעת באופן ישיר (לינארי) מהיקף אספקת המוצר. כלומר, ככל שהיקף יגדל, כך העלות המשתנה תגדל ולהפך. דוגמאות לעלויות משתנות: עלויות חומרי גלם, עלויות שכר עבודה של עובדי הייצור, המשולם לפי שעות או לפי יחידות הייצור עלויות קבלני משנה בייצור, עלויות תפעול: מים, חשמל וכו'.

נחשב את העלות המשתנה ליחידה (AVC) על ידי חילוק סך העלויות המשתנות במספר המוצרים/השירותים שאנחנו מספקים. את סך העלויות המשתנות נמצא על ידי תחזיות העבר של העסק. כלומר, אם אנחנו יודעים שהעליות המשתנות שלנו מורכבות משעות עבודה, חומרי גלם, תוכנות או מוצרים אחרים. 

הנחות יסוד:
כאשר נספק יותר מוצרים/שירותים, העלות המשתנה ליחידה תהיה ללא שינוי.
גם כאשר נקטין את כמות המוצרים/השירותים, העלות המשתנה ליחידה תישאר ללא שינוי.

נחשב על פי תחזיות שמתבססות על נתוני העבר, מהי העלות המשתנה הצפויה. את התוצאה נחלק בכמות המוצרים שצפויה לייצור. וכך נקבל את העלות המשתנה ליחידה.

עלות כוללת – היא עלות המורכבת מעלות משתנה ועלות קבועה, כאשר היחס בין החלק המשתנה לבין החלק הקבוע אינו בהכרח שווה. לדוגמא, העלות הקבועה שלנו היא 200,000 והעלות המשתנה היא 150,000 זאת אומרת שהעלות הכוללת שלנו היא 350,000.

הנחות יסוד:
כאשר נספק יותר מוצרים/שירותים, העלות הכוללת הממוצעת תרד.
לעומת זאת כאשר נקטין את כמות המוצרים/השירותים, העלות הכוללת הממוצעת תגדל.

לסיכום

חשבו את העלויות העסקיות שלכם. מיינו אותם לפי הקטגוריות והשתמשו בהנחות יסוד על מנת למקסם את הרווחים ולצמצם את העלות פר מוצר. זכרו שבכל מקרה העלות הכוללת קטנה כאשר מוכרים יותר מוצרים/שירותים. לכן על מנת להקטין את העלויות הכוללות בעסק, תנסו להגדיל את כמות המוצרים/השירותים בעסק שלכם.

בנוסף, השתמשו בנתונים על מנת לבחון את סך העלות שלכם למוצר/שירות וכך תקבעו מחיר מינימום עבורו. אם עדיין לא קראתם את המאמר על חישוב כמות המוצרים הנדרשת כדי להגיע לרווח ספציפי, זה הזמן לקרוא.

אם אתם רוצים שנעזור לכם לחשב ולמיין את העלויות בעסק שלכם, השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו. רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »