מודל פורטר

ניתוח הסביבה העסקית לפי מודל פורטר

הקדמה

בסביבה העסקית מצויים מספר גורמים שיכולים להשפיע על רווחיות העסק. מודל פורטר בוחן את הכוחות השונים המשפיעים על רמת הרווחיות בענף ומכאן רמת האטרקטיביות שלו. במאמר הזה נלמד על מודל פורטר.

בדיקות מקדימות

טרם הקמת העסק, נדרש מאיתנו לבצע מספר פעולות ובדיקות שיעזרו לנו להבין האם כדאי לנו להקים את העסק. הבדיקות מחולקות ברמה הפנים ארגונית כמו לדוגמא, בדיקות היתכנות כלכלית, בדיקת המודל העסקי ועוד. על הבדיקות פנים ארגוניות כתבתי במאמרים הקודמים.

במאמר הזה נדבר על בדיקה המתייחסת לרמה החיצונית של העסק. כלומר, מהם הגורמים החיצוניים באותו ענף שעלולים להשפיע על רווחיות העסק העתידי שלנו. המודל יעזור לנו לבחון את אטרקטיביות השוק, רמת הרווחיות המצויה בשוק.

מודל פורטר

כדי להסביר את המודל באופן מלא אני אצטרך לכתוב כמה עמודים.
לכן בשלב הזה אני אכתוב את התמצית של כל גורם, בהמשך אני אכתוב מאמרים על כל אחד מהגורמים בנפרד כדי שנוכל להרחיב ולרדת יותר לעמוק של הדברים. על פי המודל קיימים 5 גורמים שעלולים להשפיע על רווחיות העסק שלנו וקובעים את אטרקטיביות הענף:

1. איום חדירה של מתחרים חדשים ככל שיהיה יותר קל למתחרים להיכנס לענף כך התחרות תהיה גבוהה יותר והרווחיות תרד בהתאם. איום הכניסה של מתחרים חדשים תלוי במחסומי הכניסה לענף  ככל שמחסומי הכניסה לענף גבוהים יותר, למתחרים חדשים קשה יותר להיכנס. למאמר המלא.

2. כוח המיקוח של ספקים – ככל שיהיה יותר כוח לספקים בענף, כך הענף יהיה פחות אטרקטיבי. במצב שבו הספקים שלך מנהלים אותך,. כלומר, אין לך כל השפעה עליהם הם יוכלו לשלוט במחירים בענף. למאמר המלא. 

3. כוח המיקוח של הלקוחות ככל שיהיה יותר כוח ללקוחות בענף, כך הענף יהיה פחות אטרקטיבי. במצבים מסוימים הלקוחות שולטים בארגון, מבחינת כמויות ייצור, מחירים, רווחיות ועוד. כלומר ככל שהלקוחות יוכלו להפעיל יותר לחץ על העסק, כך העסק יהיה נשלט על ידם. למאמר המלא.

4. איום מצד מוצרים תחליפיים – ככל שיהיו בענף יותר מוצרים תחליפיים שעונים על אותו צורך, הרווחיות בענף תרד והתחרות תעלה. מוצרים תחליפיים זולים יותר או עם ביצועים טובים יותר, ישפיעו באופן ישיר על הענף. למאמר המלא.

5. לחץ תחרותי – ככל שיהיו יותר ארגונים בענף שמספקים מוצר זהה כך יהי יותר לחץ תחרותי מה יוביל הורדת מחירים ורווחיות נמוכה יותר. למאמר המלא.

לסיכום

יש עוד הרבה מה להרחיב בכל אחד מהגורמים, עליהם ארחיב המאמרים נפרדים. לכן אני ממליץ לכם לקרוא את המאמרים הנלווים למודל פורטר ולפעול על פיהם. למאמר על הגורם הראשון לחצו כאן.

רוצים שנעזור לכם לבחון את הסביבה העסקית על פי מודל פורטר? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו. רוצים לקבל מאמר/סרטון חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »