קבלת החלטות על פי מודל עלות אלטרנטיבית

חוק יסוד בכלכלה שיעזור לנו בקבלת החלטות

הקדמה

כשאנחנו עומדים בפני התלבטות מסוימת הנובעת מכמה אופציות רלוונטיות לביצוע מהלך או פעולה מסוימת בתוך העסק שלנו, לעיתים אנחנו עשויים לקבל החלטות שגויות בעלות השפעה לטווח הקצר או הארוך. במאמר הזה נלמד שיטה של קבלת החלטות הלקוחה מעולם הכלכלה.

השיטה

שיטת קבלת החלטות על פי העלות האלטרנטיבית זו שיטה הלקוחה מעולם הכלכלה. השיטה תעזור לכם לקבל החלטות מושכלות יותר מזווית ראייה שונה וקצת יותר רחבה.

השיטה הזאת תגרום לכם להבין שהחלטות קטנות, יומיומיות ולא חשובות לכאורה הן בעלות משקל גדול הרבה יותר ממה שחשבתם בהתחלה, כך שאם תיישמו את השיטה על החלטות גדולות ומשמעויות יותר בחיים העסקיים והאישיים שלכם על פי השיטה, יהיו להחלטות שלכם יתרון גדול הרבה יותר.

סדר עדיפויות

אז מה זה עלות אלטרנטיבית? העיקרון של השיטה הוא כך: "אנשים יכולים לעשות החלטות נכונות רק במידה והם מזהים את כל האפשרויות השונות שניצבות בפניהם".

כלומר רק אם תפרשו בפניכם את את כל האפשרויות, ההשלכות, היתרונות, החסרונות של המהלך שאתם רוצים לבצע, תוכלו לקבל החלטה מדויקת ונכונה יותר.


לדוגמא, אם אני בעלים של מסעדה מצליחה באזור המרכז ואני שוקל לפתוח סניף של אותה מסעדה באילת.
מהן העלויות הנלוות למהלך הזה? שאני אומר עלויות אני לא מתכוון רק לעלויות כספיות, וזה כל העניין בשיטת העלות האלטרנטיבית.

העלויות יכולות להיות: זמן שאני אצטרך להשקיע בהקמה ובנסיעות. המרחק מהמשפחה ומהחברים לתקופה מסוימת. העלות הכספית הנלוות (שכירות דירה לתקופה מסוימת, טיסות, דלק..). פרויקטים אחרים שאני "מוותר" לטובת הקמת הסניף החדש (אם אני עובד רוב הזמן בסניף המרכזי, בעקבות פתיחת הסניף החדש אצטרך להביא עובד נוסף לסניף המרכזי שימלא את החוסר שלי כעובד).

הבנתם את הנקודה. העלות האלטרנטיבית צריכה לכלול את כל הנתונים. את כל העדפות שבאות על חשבון ההחלטה שאנחנו רוצים לקבל, כאשר כל האלטרנטיבות הקיימות יהיו פרושות בפנינו נוכל לקבל החלטות מושכלות יותר.

לסיכום

רגע לפני שאתם מתכוונים לקבל החלטה מסוימת בעסק שלכם, זה יכול להיות פיתוח מוצר, שינוי ערוץ שיווקי, הקמת סניף חדש, הכנסת עובד חדש ובאופן כללי כל החלטה אפילו החלטה קטנה. תיקחו בחשבון את כל העלויות הכרוכות בהחלטה שאתם עומדים לקבל. לפי העלויות האלטרנטיביות תחליטו האם באמת כדאי לבצע את המהלך.

רוצים לבצע שינויים בעסק ולא יודעין מאיפה להתחיל? דברו איתנו ובואו נשב לקפה. רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »