כדאיות הקמת עסק

האם כדאי להקים את העסק שתמיד חלמת עליו?

הקדמה

רגע לפני שאתם פותחים עסק חדש, חשוב לבצע מספר פעולות ובדיקות קריטיות שיכולות לחסוך לכם המון כסף. אחת מהבדיקות הקריטיות להצלחת העסק היא בדיקת כדאיות העסק. במאמר הזה נלמד כיצד לחשב ולבדוק האם העסק שאנחנו רוצים להקים יהיה כדאי מבחינה כלכלית.

הקמת עסק חדש

הגעתם להחלטה שאתם רוצים להקים עסק חדש משלכם, כזה שיתפוס את רוב תשומת לבכם (לפחות בתקופת ההקמה שלו).

בין אם אתם עושים זאת על מנת לעבוד ולפתח את תחום העיסוק המקצועי שלכם ובין אם אתם פותחים בעקבות סיבות אחרות כמו העלאת ההכנסה שלכם, אחד מהתהליכים הראשונים שאתם צריכים לעשות היא לבדוק האם העסק שאתם רוצים להקים שווה מבחינה כלכלית.

סיכונים עסקיים

הקמת עסק/מיזם חדש שמטרתם להשיא רווחים, בדרך כלל כרוכה בסיכונים לא מבוטלים של כסף מושקע, של זמן יקר שלנו ושל האנרגיה שלנו ושל האנשים הסובבים אותנו.

במידה ולא לוקחים בחשבון את כל הפרמטרים המדויקים הכרוכים בתהליך הקמת העסק,

אנחנו מסכנים את המשאבים שכבר השקענו בעסק ועלולים להפסיד אותם באופן מלא או חלקי.

בדיקת כדאיות הקמת העסק

תפקידה של בדיקת הכדאיות היא למזער את הסיכון המלווה בהקמת עסק/מיזם חדש ולייצר במידה מסוימת ודאות בנוגע להכנסות והוצאות עתידיות של העסק.

ההנחה הבסיסית הנובעת מהקמת עסק חדש היא שעסק הוא השקעה. המשמעות היא שאנחנו נרצה לקבל את התשואה הגבוהה ביותר עבור ההשקעה שהשקענו, אחרת כל תהליך ההקמה לא ישתלם לנו.

בשלב הראשון בבדיקת הכדאיות נצטרך לחשב את כל ההוצאות הנדרשות להקמת העסק.
נחלק את ההוצאות לשלושה קטגוריות:

הוצאות קבועות – כל ההוצאות הקבועות, כלומר כל ההוצאות שהמחיר שלהם קבוע ושהן חוזרות על עצמם בכל פרק זמן מסוים כל עוד העסק קיים. לדוגמא: ציוד, רכב, שכירות מבנה, ארנונה, טלפון וכ'ד, מס הכנסה.

הוצאות משתנות – כל ההוצאות הקבועות שחוזרות על עצמם בפרק זמן מסוים והמחיר שלהם משתנה. בסעיף הזה אנחנו נחשב ממוצע של ההוצאות על פי עסקים דומים באותו תחום. לדוגמא: משכורות עובדים, תשלומי חשמל, תשלומי מים, סחורה (פר חודש כפול 12) וכ'ד.

תשלומי הון – במצב שבו אתם מתכננים לקחת הלוואה לטובת הקמת העסק, עליכם לחשב את סכום הכסף הכולל שאתם תשלמו בגין ההלוואה שלקחתם (הריבית על ההלוואה).

את כל ההוצאות אנחנו נחשב לפי שנה ונראה מה העלות הכוללת השנתית של הקמה ותפעול העסק. לפי הנתונים שנקבל נוכל להעריך האם בשנה הראשונה נוכל לכסות את ההוצאות של השנה, במידה וההוצאות של השנה הראשונה יהיו גבוהות יותר מההכנסות המשוערות של השנה הראשונה מומלץ לבצע שינויים בהוצאות (הפחתת הוצאות) או בהכנסות (העלאת הכנסות – ע"י העלאת מחירים או הפחתת עלויות ייצור).

לסיכום

טרם הקמת העסק בצעו את בדיקת הכדאיות באופן יסודי על מנת למזער הפסדים, תייצרו דו"ח אקסל מפורט עם כל ההוצאות הנדרשות להקמת העסק, תשוו את ההוצאות להכנסות הצפויות על פי התוכנית העסקית שלכם ובדקו האם ההכנסות עולות על ההוצאות הצפויות.

אם אתם רוצים שנבנה עבורכם את הדו"ח ונלווה אתכם בצעדים הראשונים שלכם בעסק החדש, אתם מוזמנים ליצור קשר עם מחלקת הייעוץ והליווי שלנו.

רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותיהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »