חישוב עלות המוצר או השירות בעסק

איך ניתן לחשב את עלות המוצר / השירות בעסק?

הקדמה

כמה עולה לכם לספק את השירות או המוצר ללקוח? יצא לכם לחשוב על הנושא הזה? שאני שואל כמה עולה אני לא מתכוון רק לחומרי הגלם הישירים שנדרשים, אלא הרבה מעבר. במאמר הזה נלמד לחשב את העלות הכוללת של המוצר או השירות שאנחנו מספקים.

החשיבות

אחת השאלות החשובות ביותר בעסק היא מה העלות הכוללת לסיפוק המוצר או השירות ללקוחות. התשובה לשאלה הזאת תעזור לנו להחליט מהו מחיר המינימום של המוצר או השירות. איזה מוצר או שירות יהיה כדאי לנו לשווק ולמכור יותר משאר המוצרים או השירותים בעסק. ואיזה מוצר או שירות לא יהיה לנו כלכלי בכלל לספק.

מיון העלויות

השלב הראשון שנצטרך לעשות הוא מיון העלויות הדרושות לסיפוק המוצר או השירות.

חשוב לציין שנדרש לחשב ולמיין את העלויות פר מוצר או שירות אחד.

דבר ראשון נפריד בין העלויות הקבועות לבין העלויות המשתנות.


עלות קבועה (עקיפה) – עלות שלא מושפעת מכמות המוצר או השירות. כלומר, בין אם אני אספק 100 מוצרים ובין אם אני אספק 200 מוצרים, העלות הקבועה תישאר ללא שינוי גם ב100 מוצרים וגם ב200 מוצרים. לדוגמא: שכירות נכס, ארנונה, שכר עבודה גלובלי וכדומה..

עלות משתנה (ישירה) – עלות שמושפעת באופן ישיר בכמות המוצרים או השירותים. כלומר, ככל שהכמות תגדל כך גם עלות המשתנה תגדל. לדוגמא. עלות חומרי גלם. ככל שאני ייצר יותר, אני אצטרך יותר חומרי גלם וכך העלות שלי תגדל.

ישנו עוד סוג של עלות המשלב בין העלות הקבועה לעלות המשתנה, היא נקראת עלות מעורבת. לדוגמא, שכר גלובלי לעובד (עלות קבועה) ובונוסים פר מכירה (עלות משתנה).

חישוב העלויות

לצורך חישוב עלות של מוצר או שירות, נחשב את העלויות הקבועות והמשתנות ונחבר אותם ביחד. וכך נגיע לעלות הכוללת של המוצר או השירות.

חשוב להבין שבחישוב העלויות אנחנו צריכים לקחת בחשבון את כל העלויות הנדרשות לצורך סיפוק מוצר או השירות. ולא מדובר רק על עלויות כספיות.

כלומר, אם לצורך הדוגמא אני נותן שירותי ייעוץ עסקי ואחד מהשירותים שאני מספק זה שעת ייעוץ עסקי. מעבר לעלויות הקבועות שכוללות שכירות עבור המבנה (שניתן לכמת בסכום), יש גם עלויות כמו הזמן שאני מקדיש לטובת שיחת הייעוץ שאותו לעיתים יותר קשה לכמת אבל נהיה חייבים להוסיף אותו בחישוב העלות הכוללת. 

נקודה נוספת בנוגע לעלויות קבועות. חשוב להבין שהעלויות הקבועות לא מושפעות ישירות מהמוצר או השירות. ולכן ככל שכמות המוצרים או השירותים שאנחנו מספקים תעלה, כך תרד העלות הקבועה שלנו פר מוצר או שירות. יהיה כדאי לנו לשאוף למכור כמה שיותר מוצרים או שירותים כדי להוזיל את עלות הקבוע פר מוצר או שירות.

לדוגמא, אם אני בעל פיצרייה והעלויות הקבועות שלי מורכבות משכירות בלבד על סך 10,000 ש"ח. ואני מוכר בחודש הראשון 500 פיצות. כלומר העלות הקבועה שלי מתחלקת ב 500 פיצות לצורך חישוב העלות פר מוצר שזה יוצא 20 ש"ח עלות קבועה לפיצה, אבל מה יקרה אם אני אמכור 1000 פיצות בחודש השני? העלות הקבועה שלי פר מוצר תרד ל10 ש"ח פר פיצה.

לסיכום

תמיינו את העלויות הקבועות, המשתנות והמעורבות בעסק. חשבו את העלויות הקבועות והמשתנות שלכם, תמירו עלויות לא כמותיות למספרים, תשאפו לצמצם את העלויות ככל הניתן. תתמחרו את המוצרים שלכם בהתאם לנתונים שקיבלתם ותקבלו החלטות נכונות וחכמות על ידי שימוש בנתונים שחישבתם. 

רוצים שנעזור לכם לחשב את העלויות ולתמחר נכון את המוצרים או השירותים בעסק שלכם? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו. רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »