חישוב רווחיות העסק

רווח גולמי, רווח תפעולי ורווח נקי

הקדמה

אם העסק שלכם קיים, אתם חייבים להכיר את שלושת המושגים הבאים כדי שתוכלו לקבל אינדיקציה למגמת העסק ולפוטנציאל הרווחים בעסק. ואם אתם מתכננים לפתוח עסק חדש אתם חייבים לדעת לחזות את הרווחים העתידיים של העסק, תוכלו לחזות אותם בעזרת היכרות עם המושגים הבאים.

רווח גולמי

נתחיל ברווח גולמי. רווח גולמי הוא הפער בין סך המכירות של המוצרים בעסק לבין העלות שלהם.

לדוגמא: עלות הסחורה בעסק שלי היא 100,000 ש"ח ל10,000 יחידות, וסכום המכירות – זאת אומרת סכום הכסף שאקבל תמורת מכירת 10,000 יחידות מהסחורה הוא 200,000 ש"ח. ניקח את סכום המכירות (200,000) ונוריד את עלות הסחורה (100,000) ונקבל רווח גולמי על סך 100,000 ש"ח.

כמו שזה נראה עכשיו בעל העסק ברווח של 100,000. אז זהו שלא. פה נכנס לתמונה המושג: רווח תפעולי.
הרבה בעלי עסקים מחשבים את הרווחיות העתידית של העסק שלהם לפי הרווח הגולמי בלבד, וזו טעות איומה.

רווח תפעולי

רווח תפעולי הוא ההפרש בין הרווח הגולמי שקיבלנו לבין ההוצאות התפעוליות (השוטפות) שלא מגיעות תמורת מכירת המלאי של העסק.

לדוגמא: חשמל, מים, שכירות, משכורות עובדים, הוצאות מכירה ושיווק, הוצאות הנהלה, ועוד.


נשתמש בנתונים של הרווח הגולמי ונקבע שסכום ההוצאות התפעוליות לצורך הדוגמא הוא 30,000 ש"ח.
נחשב את הרווח התפעולי על ידי הפחתת סכום ההוצאות השוטפות מסכום הרווח הגולמי: 100,000-30,000 ונקבל רווח תפעולי של 70,000 ש"ח. חכו, זה עדיין לא נגמר. נשאר לנו לחשב את הרווח הנקי של העסק.

רווח נקי

החלק האחרון לבדיקת רווחיות העסק הוא חישוב הרווח הנקי. הרווח הנקי הוא סכום הכסף שנשאר בסופו של דבר אצל בעל העסק.

רווח נקי הוא ההפרש בין הרווח התפעולי לבין ההוצאות האחרונות העומדות לרשות העסק שהן:
הוצאות על ריביות – במקרה שהעסק לקח הלוואה והוא משלם על ההחזר שלה ריביות.
הוצאות מס הכנסה – האחוז המשולם למס הכנסה על פי החוק.

לאחר שנפחית מהרווח התפעולי את ההוצאות האלה, נקבל את הרווח הנקי של העסק.

לסיכום

בין אם העסק שלכם חדש ובין אם העסק שלכם קיים, אתם חייבים לדעת לחשב את שלושת סוגי הרווחים הקיימים בעסק, כדי שתוכלו לדעת האם כדאי לכם למכור במחיר שאתם מוכרים או האם כדאי לכם להתעסק במוצר כזה או אחר וכדומה.

אם אתם רוצים שנעזור לכם בחישוב רווחיות העסק שלכם, תשאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו.
רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותיהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »