חשיבות בניית האסטרטגיה למהלך
אחרי שהגדרנו מטרה שיווקית עליונה בשלב הראשון, עשינו חקר שוק על קהל היעד בשלב השני, הגדרנו תקציב שיעמוד לרשותנו במהלך השיווק והצבנו יעדים שיעזרו לנו להגיע אל עבר המטרה שהגדרנו.
הגיע זמן להגיע לתכלס, לשורה התחתונה. לאותו מערך של שלבים, פעולות, מערכות וחיבורם אל תוך האסטרטגיה במטרה להגשים את המטרה העליונה שהגדרנו. ובמילים פשוטות, הדרך שבה נעביר את המסר השיווקי ללקוחות הפוטנציאלים שלנו. הדרך הזאת כוללת כלים, תפיסות, מערכות, שיטות פסיכולוגיות, ערוצי שיווק והמון יצירתיות.
שלב האסטרטגיה הוא שלב קריטי וחשוב שיכול להשפיע עלינו בצורה ישירה אם לא נבנה אותו כמו שצריך. יש הרבה בעלי עסקים שמתחילים (במודע או לא במודע) בשלב האסטרטגיה. מבלי לקבוע מטרות, בלי לתקצב ובלי לעשות מחקר שוק.
מה שקורה במצב כזה, זה שאתם תבזבזו המון כסף על שיווק לא יעיל מכיוון שהאסטרטגיה לא תהיה מדויקת ולא תמצה את המטרה שלה שהיא להביא את העסק אל עבר המטרה השיווקית.
איך בונים אסטרטגיה שיווקית
שאלת השאלות. הרכב האסטרטגיה אינדיבידואלי ומשתנה בין אחד לשני. הוא תלוי במגוון גורמים כמו קהל היעד, המטרה השיווקית, התקציב, היכולות האישיות ועוד.
כלומר אין נוסחה אחד לבניית אסטרטגיה שתוכל להתאים לכלל העסקים והחברות.
בשלב האסטרטגיה מומלץ להיעזר באיש מקצוע לרבות יועץ שיווקי. בחברות גדולות בדרך כלל קיים תקן ספציפי לתפקיד האסטרטגיה.
נסה לדמיין שאתה עומד על גדות נהר, והמטרה שלך היא לחצות אותו לצד השני כי שם נמצא כפר קרוב. הנהר מתחיל להיות גועש יותר ויותר ומזג האוויר לא הופך להיות טוב יותר.
הגלגלים בראש שלך מתחילים לעבוד כדי למצוא פתרון ולעבוד את הנהר. זה השלב שאתה בעצם בונה אסטרטגיה על מנת להגיע למטרה שלך (לעבור לצד השני).
אז אתה אומר לעצמך בראש אולי אנסה לשחות לצד השני, מצד שני אני עלול למות מהמהלך הזה. ואז אתה חושב אולי כדאי להזעיק עזרה, ואתה מיד נזכר שאין לך טלפון או יכולת התקשרות.
זאת אומרת שבשלב האסטרטגיה צריך לשבת ולהפעיל את הראש במטרה להבין מהם הדרכים הטובות ביותר, היעילות ביותר והאפקטיביות ביותר לצורך מעבר אל המטרה שלנו.
בחזרה לשיווק. אם המטרה שלנו היא למכור 100 יחידות ממוצר X תוך 60 ימים.
אז הכלים שלנו יהיו ערוצי שיווק, קמפיינים, פליירים, שלטי חוצות, שת"פים וכו'. באסטרטגיה נגדיר את ערוצי השיווק שבהם נשתמש, אותם ערוצים שהכי רלוונטיים לקהל היעד שלנו.
נבנה מערך של פעולות. נגדיר את מסע הליד, כלומר מהו התהליך שהליד יעבוד עד שהוא יסגור עסקה. האם הוא ירשם דרך קמפיין ומשם יעבור לבוט בוואטצפ או אולי בכלל הוא ילחץ על כפתור להתקשרות עם נציג במודעה.
נבחר את הפסיכולוגיה והקריאייטיב שעומדים מאחורי הקמפיין שלנו במהלך השיווקי, כלומר איזה מסר נרצה לשדר בקמפיין שלנו ואיך. מסר חיובי/שלילי, PULL/PUSH, נרצה לעורר רגש או לדבר על הרציונל וכו'.
באמצעות סרטון? פוסט? שת"פ?
נבנה מודל ונגדיר פעולות טקטיות למהלך. כלומר, הקמפיין השיווקי יציג את המוצר או שהוא ינסה רק למשוך את הלקוחות הפוטנציאלים לשיחה עם נציג, או אולי בכלל נקים קמפיין הגרלה למוצר שימשוך תשומת לב ויגיע ליותר אנשים.
כל מודל יהיה מותאם לקהל היעד ובאופן כללי לנתונים הקודמים שהשגנו במהלך התוכנית. אם נראה שקהל היעד שלנו די מצומצם ואולי לא יהיה כדאי לעלות קמפיין, אולי יהיה כדאי לבנות אסטרטגיה של חבר מביא חבר.
משימת הסיכום
משימת הסיכום למאמר הזה היא לעבור ולבצע את כל שלבי התוכנית השיווקית. לאחר שיש בידכם מספיק ידע ונתונים על העסק, תתחילו לבנות את האסטרטגיה השיווקית.
תגדירו את הכלים השיווקיים שבהם תשתמשו במהלך השיווקי. תבחרו את ערוצי השיווק שבהם תשתמשו, פייסבוק אינסטגרם, גוגל, יוטיוב. תבנו את התהליך שהליד יעבור מרגע שהוא מגיע עד לרגע שנסגרת עסקה.
תגדירו את הפסיכולוגיה והקריאייטיב למהלך בהתאם למוצר/לשירות, בהתאם לנתונים של העסק. תנסו מספר מהלכים, תבצעו בקרות על אותם מהלכים ותשפרו במידת הצורך. בסופו של דבר שיווק דורש המון בקרה, תובנות, ושיפור מתמיד על להגעה לתוצאה הרצויה.
אם אתם רוצים שנעזור לכם לשווק את המוצרים או השירותים שלכם בצורה הטובה ביותר, אני מזמין אתכם להשאיר פרטים במחלקת השיווק והפרסום שלנו. רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!