ניתוח רמת אי הוודאות בסביבה עסקית

הקשר בין סיכון לאי וודאות

הקדמה

עולם העסקים מלא באי וודאות, ככל שאי הוודאות בסביבה גבוהה יותר כך גם הסיכון עולה ומי שנכנס לעולם הזה צריך לקחת את זה בחשבון. במאמר הבא נלמד לנתח את סביבת האי ודאות , ואיך לקבל החלטות נכונות ולצמצם את הסיכון ככל האפשר בסביבה ללא וודאות.

מודל אי הוודאות

מודל אי הוודאות מורכב משני פרמטרים המשפיעים על מדד אי הוודאות, יציבות הסביבה ומורכות הסביבה. החוקיות של המודל אומרת שככל שהסביבה יותר מורכבת (נפרט בהמשך) כך גם אי הוודאות יהיה גדול יותר. וככל שהסביבה העסקית תהיה דינמית (נפרט בהמשך) גם פה רמת אי הוודאות תעלה.

סביבה יציבה VS דינמית

ככל שמידת השינויים בסביבה תהיה בתדירות גבוהה יותר כך הסביבה תהיה דינמית יותר ורמת אי הוודאות תעלה.

לדוגמא: בתחום הייטק שבו מתקיימים שינויים (בעיקר חידושים) רבים על בסיס יומי, שבועי, חודשי וכ'ד



במטרה למצוא את "הדבר הבא" שיגרום ללקוח הקצה לקנות את המוצר בתוך שוק רווי מתחרים,
רמת האי ודאות גדולה יותר ולכן הסביבה נחשבת למסוכנת יחסית לסביבות עסקיות אחרות.

לעומת זאת סביבה רגועה, בעלת שינויים מעטים בתדירות נמוכה נחשבת כסביבה יציבה בעלת סיכון נמוך. לדוגמא: ענף הבנייה, ענף שבו כמעט אין שינויים בביקוש השוק (אין צניחות חדות), אין עליית מחירים משמעותית, אין חידושים טכנולוגים שמאיימים על הענף וכ'ד.

סביבה פשוטה VS מורכבת

ככל שהארגון יהיה תלוי בפחות גורמים חיצוניים ופנימיים כך הסביבה שלו תהיה יותר פשוטה, יותר ודאית ופחות מסוכנת. לדוגמא: עסק קטן בעל 2 עובדים, הכולל מספר לקוחות וספקים מצומצם.

לעומת זאת ארגון מורכב יהיה ארגון בעל מגוון רחב של גורמים חיצוניים ופנימיים המשפיעים ישירות על הארגון ולכן אי הוודאות תהיה גבוהה וכך גם הסיכון. לדוגמא: ארגון גדול בעל אלפי עובדים לקוחות, ספקים, מחלקות. הסיכון גבוהה במקרה כזה מכיוון שיש המון גורמים המשפיעים על הארגון במידה כזו או אחרת.

לסיכום

בין אם אתם בוחרים לפתוח עסק בתחום מסוים או להשקיע בעסק קיים, חשוב לבחון את הסביבה העסקית של אותה נישה. ניתן לעשות זאת על ידי יצירת טבלת ודאות המורכת מכל ארבעת הפרמטרים שדיברנו עליהם ולמפות את העסק שאנחנו בוחנים בתוך הטבלה.

אם אתם צריכים ייעוץ נקודתי לקבלת החלטות, תצרו איתנו קשר ובואו נתחיל לעבוד!
רוצים לקבל מאמר חדש בכל שבוע למייל או לוואטצפ? השאירו פרטים ותיהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »