שיטה לבדיקה כדאיות פרויקטים בעסק

איך נדע האם הפרויקט בעסק כדאי

הקדמה

בעולם העסקים קיימות המון הזדמנויות לקידום ופיתוח העסק או הארגון. לעיתים אנו עומדים לפני החלטה עסקית משמעותית. במאמר הזה נלמד כיצד לבחון כדאיות של פרויקטים בעסק. ובכך להפחית את אי הוודאות שצצה לפני כל החלטה עסקית משמעותית.

הזדמנויות עסקיות

הזדמנות עסקית כזו או אחרת לא באה בחינם ולכן היא תדרוש מאיתנו השקעה כלשהי. המטרה שלנו היא להפיק מאותה השקעה את הרווח הכספי הגבוה ביותר. כלומר, ככל שרווח שנפיק יהיו גבוה יותר הפעולה תהיה כדאית יותר.

כאשר אנחנו הולכים לבצע השקעה מסוימת, אנחנו נצטרך סכומי כסף גדולים ולכן סביר להניח שנקבל אותם ממקורות מימון שונים כמו בנקים. כידוע, הבנקים לא נותנים הלוואות בחינם ולכן אנו חייבים לקחת בחשבון את פרמטר התשואה מההשקעה.

אנחנו צריכים לדאוג שהתשואה שנקבל מהפרויקט תהיה גבוהה יותר ממחיר ההון (הריבית שאנחנו משלמים עבור ההלוואה) שניקח מגורמי המימון השונים.

החלטות עסקיות

יש מגוון פעולות עסקיות שיכולות להביא לנו רווח בעסק.

אנחנו צריכים לדעת לחשב את כדאיות הפעולות ולקבל החלטה אם לבצע את הפעולה או לא.

פעולות עסקיות יכולות לבוא בכמה תצורות שונות.

לדוגמא, האם כדאי לפתוח מחלקה חדשה? האם כדאי להתחיל פרויקט מסוים? איזה פרויקט עדיף מבחינת רווחית, A או B? האם שווה לרכוש מבנה, מכונה או רכוש קבוע? וכדומה.

שיטת החישוב

ישנם מספר פרמטרים שנצטרך לדעת על מנת שנוכל לחשב. לאחר שנשיג את הפרמטרים נוכל לבחון את כדאיות הפרויקטים על ידי הצבת הנתונים במחשבון פיננסי ייעודי. הפרמטרים הדרושים לחישוב הם:

  • עלות ההשקעה – כמה נדרש מאיתנו להשקיע בפרויקט. כלל: אם הרווח הכספי יהיה גבוה מסכום ההשקעה אחרי ניקוי הריביות, ההשקעה תהיה כדאית.

  • מחיר ההון – מה הריבית שאנו משלמים לטובת סכום ההשקעה. כלל: אם התשואה שנקבל תהיה גבוהה יותר ממחיר ההון (הריביות שנשלם) ההשקעה תהיה כדאית.

  • תזרים מזומנים – כמה אנו צפויים לקבל בכל שנה מהפרויקט ולמשך כמה זמן.

    הזנה במחשבון הפיננסי (FC-100) ← לוחצים על CASH ← מזינים ב-I את מחיר ההון ← מזינים בCSH את תזרים המזומנים ← כדי למצוא את הרווח נסמן את NPV ונלחץ על SOLVE, כנ"ל לגבי מציאת התשואה.

דוגמא מספרית

לאחר הזנת הנתונים בחשבון הפיננסי מצאנו:
בפרויקט A הרווח הכספי (NPV) בסוף התקופה הוא 11,478 ש"ח לאחר הפחתת מחיר ההון ששילמנו. והתשואה (IRR) תהיה 10%, כלומר יותר ממחיר הון שהוא 5%. לכן על פי הנתונים, הפרויקט כדאי.

בפרויקט B הרווח הכספי (NPV) בסוף התקופה הוא -19,711 ש"ח. כלומר הפרויקט לא רווחי ולכן הוא לא כדאי מהבחינה הזאת. ולגבי התשואה, גם היא יוצאת במינוס. זאת אומרת שגם מבחינת התשואה הוא לא כדאי.

לסיכום

טרם קבלת החלטה לביצוע פעולות עסקיות, תבחנו את כדאיות הפעולה על ידי שיטה זו. על פי התוצאות תקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם. בצעו את הפעולה שתביא לכם את הרווח הכספי הגדול ביותר.

באופן כללי תמיד תחשבו איך ניתן להגדיל את הרווחים על ידי השקעה מסוימת. עכשיו אחרי שאתם יודעים איך לחשב את כדאיות הפרויקט, אתם תצמצמו את אי הוודאות ותעשו פעולות חכמות יותר בעסק.

רוצים שנעזור לכם לחשב את כדאיות הפרויקט בעסק? תצרו קשר עם מחלקת הייעוץ והליווי שלנו.
מעוניינים לקבל מאמר חדש מהעולמות העסקיים בכל שבוע? השאירו פרטים ותיהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »
לחץ תחרותי

לחץ תחרותי (מודל פורטר)

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

קרא עוד »