לחץ תחרותי (מודל פורטר)

הגורם החמישי שמשפיע על אטרקטיביות הענף

הקדמה

בהמשך לסדרת המאמרים בנושא מודל פורטר. במאמר הזה נדבר על הגורם החמישי והאחרון במודל, שעוזר לנו לבחון האם הענף אטרקטיבי ורווחי, והאם כדאי להיכנס אליו. הגורם החמישי הוא לחץ תחרותי.

לחץ תחרותי

גורם זה עוזר לנו לבחון האם קיים לחץ תחרותי גדול בענף. כלומר, ריבוי מתחרים שמספקים מוצר או שירות זהה לשלי. במצב שבו יש ריבוי של מתחרים בשוק יהיה יותר לחץ תחרותי והאטרקטיביות בענף תרד.

לחץ תחרותי גבוה גורם להורדת מחירים, אם אני מוכר מוצר בX ש"ח, המתחרה שלי ימכור בX-2 במטרה למשוך אליו לקוחות. בנוסף כאשר קיים לחץ תחרותי, העלויות של העסק יהיו גבוהות יותר מכיוון שנדרש יותר כסף עבור פרסום, שיפור תנאים ושירות.

איך נדע האם קיים לחץ תחרותי גבוה בענף?

מספר גדול של מתחרים – כאשר קיימים בשוק המון מתחרים גדולים בעלי יכולות, הלחץ התחרותי יהיה גבוה יותר. האטרקטיביות הענף תהיה נמוכה יותר.

העדר בידול – בענף שבו אין בידול מספיק חזק, התחרות הופכת להיות תחרות על המחיר. הלחץ התחרותי יהיה גבוה. האטרקטיביות תהיה נמוכה. לדוגמא, בענף הירקות הבידול בין המשווקים לא גבוה ולכן הצרכנים הרבה פעמים בוחרים משווק על פי המחירים שלו.

עלויות מעבר נמוכות – שללקוחות אין עלויות מעבר לא תהיה להם בעיה לעבור מעסק שלך למתחרה שלך. במצב כזה הלחץ התחרותי יהיה גבוה יותר והאטרקטיביות תהיה נמוכה.

קצב צמיחה איטי – בשוק תחרותי שקצב הצמיחה בו איטי, המתחרים לא ימהרו לצאת ממנו. מכיוון שהם השקיעו בפיתוח של העסק וחיכו הרבה זמן עד שהוא הגיע למקומו.

חסמי יציאה גבוהים – שקיימים חסמי יציאה גבוהים, המתחרים לא ימהרו לצאת מהענף. לדוגמא, בענף שמצריך ציוד ייעודי ויקר. גם אם המתחרה ירצה לצאת מהענף הוא יחשוב כמה פעמים מכיוון שהוא השקיע בציוד ייעודי שיהיה לו קשה להיפטר ממנו. גם אם הציוד יימכר, יבוא מתחרה חדש לענף.

משימת סיכום

המטרה שלנו היא שיהיה כמה שפחות לחץ תחרותי בענף, כלומר שלא יהיה לחץ שעלול להוביל אותנו לתחרות על המחיר או לעלויות גבוהות. במצב שבו הלחץ התחרותי יהיה נמוך הענף יהיה אטרקטיבי.

תבחנו את השוק על פי הפרמטר החמישי של מודל פורטר: "לחץ תחרותי" נתחו את הענף על פי הגורמים שעלולים ליצור לחץ תחרותי בענף. תדרגו כל פרמטר מ1 עד 5 כמה זה נכון לגבי אותו בפרמטר כך ש5 זה כמות גדולה. לדוגמא האם בענף קיים העדר בידול? אם קיים העדר בידול גדול תדרגו את הפרמטר בספרה 5.

לאחר מכן תעשו ממוצע של כל הפרמטרים ותקבלו תמונה כוללת מנותחת על פי הפרמטר החמישי – לחץ תחרותי. לאחר שקיבלתם את התמונה הכוללת, תקבלו החלטות חכמות להמשך הפעילות העסקית.

רוצים שנעזור לכם לנתח את אטרקטיביות הסביבה העסקית שלכם? השאירו פרטים במחלקת הייעוץ והליווי שלנו. רוצים לקבל מאמר/סרטון חדש בכל שבוע למייל או לוואטצאפ? השאירו פרטים ותהנו מתוכן חינמי וחיוני לקידום העסק שלכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

טופס התקשרות

פייסבוק

תעקבו אחרינו בפייסבוק אנחנו תמיד מעדכנים תוכן איכותי מעולם העסקי

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם...

חקר שוק

כתיבת תוכנית שיווקית השלב השני

בסדרת המאמרים הבאה נדבר על השלבים לכתיבת תוכנית שיווקית אפקטיבית. במאמר הקודם דיברנו על השלב הראשון – הגדרת המטרה השיווקית.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב השני של התוכנית. שלב חקר השוק על קהל היעד.

קרא עוד »
שלב ראשון תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית השלב הראשון

התכנית השיווקית היא הבסיס השיווקי של העסק שלנו. התכנית בנויה מ 5 שלבים שלכל שלב יש מטרה משלו שעליהם אפרט בסדרת המאמרים הבאה.

המטרה העליונה של התכנית היא לעזור לבעל העסק להרים מערך שיווקי אפקטיבי ויעיל שבסופו של דבר יקדם את העסק לעבר המטרה השיווקית שהוא הגדיר. במאמר הזה נדבר על השלב הראשון של התוכנית השיווקית. שלב הגדרת המטרה השיווקית.

קרא עוד »